onsdag 4 maj 2011

Boktips

Det har kommit ut en ny bok, som troligen kommer att bli omdebatterad en hel del. Badskumt av Katarina Johansson. Det handlar om det vi har i badrumsskåpet såsom schampo, tandkräm o smink, och vad detta innehåller för något. Rätt vitsig titel! Gp skriver om boken idag. Vi (i Sverige?) använder 110 ton hudvårdsprodukter och det finns ca 7000 olika ämnen i de vanligaste produkterna. Boken hamnar naturligtvis på min läslista och kanske återkommer jag till den längre fram. (men min läslista är lång) På 70-talet fick jag allergieksem i öronen, det kliade rätt rejält - Läkaren sa att det kunde va schampot jag använde som orsakade det hela. Så jag provade mig fram och började använda annat schampo, och mina besvär försvann. Får för mig att det är bättre grejer i schampon nu, men jag kanske tror det, eftersom jag aldrig skulle köpa nå´t lågprisschampo i familjeförpackning, rädd att få klåda igen. Tål inte heller vilka tvålar som helst och har även där fått pröva mig fram,.av vissa märken blir mina händer som sandpapper.. bara efter en handtvätt.
Det verkar rätt snårigt att välja bra produkter men det finns ju miljömärkning och en del produkter är ju märkta med astma o allergiförbundets symbol. Det känns ju något tryggare att köpa de produkterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar