fredag 19 augusti 2011

Det ska börjas i tid

"Bebis-tv har blivit en storindustri. En av kanalerna, brittiska ”Babytv”, sänder 24 timmar om dygnet i 90 olika länder runt om i världen" Detta läser jag om på dn.se. Man hävdar att barnen blir smartare. Men det finns forskning som hävdar att det inte är så. Det handlar nog mest om att föräldrarna så tidigt som möjligt vill kunna utnyttja tv.n som en slags barnvakt. När jag på 80-talet läste barnpsykologi, så ansågs tv vara skadligt för barn en bra bit upp i åren... kanske det inte är så, men att barns hjärnor skulle utvecklas för att de sitter framför burken redan som spädbarn har jag svårt att tro. Själv var jag sex år när vi skaffade tv i mitt hem, känns väldigt längesen... men idag kanske en del avvecklar tv-innehavet eftersom man tittar på datorn i stället. Den kostar ju konstigt nog inga  licensavgifter att inneha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar