onsdag 28 mars 2012

Om choklad

Detta blir mitt Etthundradeförsta , 101:a Inlägg ! och det får handla om Choklad,  jag är en stor Chokladälskare och äter mest mörk choklad. Att äta en eller två rutor mörk choklad  om dagen skall vara nyttig har jag läst i många artiklar, Gp har en sådan artikel idag - lagom nu till påsk när påskgodiset skall inhandlas. Jag  har alltid en chokladkaka på gång... Det står i artikeln att man går ned i vikt av chokladkonsumtion , och det var faktiskt så att när jag hållit på  med vanan att äta ett par rutor med 70 % eller högre cacaohalt,  någon timme efter frukost, ett tag - så fick jag  ofta höra frågan - Har du inte gått ner i vikt? Då tänkte jag, att det är nog chokladen. Min förklaring är att chokladen stillar godissuget på mer kaloririkt godis. Jag nöjer mig alltså med mina 1 -2 rutor om dagen (för det mesta). Enligt artikeln kan även " En möjlig förklaring vara antioxidanten catechin som finns i framför allt mörk choklad och som i försök på möss visat sig minska kroppsvikten."    


Det bästa är ju att kosta på sig Fairtrade och KRAV-märkt choklad naturligtvis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar