söndag 13 mars 2011

Angående katastrofen i Japan

Såg för några år sen ett tv-program som handlade om Tokyo och ev jordbävning. Det framgick av programmet att en större jordbävning skulle komma i framtiden och att man befarade en ekonomisk kolapps efter att det hänt. Hur det blir med detta nu när det skett får vi ju facit på längre fram. Men att se och höra nyheter nu om det som skett, ger en känsla av jordens undergång - en katastroffilm i verkligheten - man hade ju önskat att det bara var en fictionfilm. När det gäller kärnkraftverkens utsläpp och (ev?) härdsmältor - säger man att de stod pall för skakningarna - men inte för tsunamivågorna. - Man har alltså inte tagit allt som kan hända i beräkningen, trots att det var "jordbävningssäkrade verk" Jag kan tycka det är konstigt att man i ett land som drabbades av atomstrålning vid bombningarna i Nagasaki och Hiroshima, satsat så stort på kärnkraft.
Nu är det tredje gången det händer i världen - stora kärnkraftsolyckor alltså- Jag tror inte vi människor skall hålla på med så stora krafter som det handlar om. Vi förlitar oss för mycket på vetenskapen! Jag röstade nej 1980, men den folkomröstningen blev ju ett skämt! med tanke på hur utgången har följts. Hur  t ex Centerpartiet med, Maud Olofsson i spetsen, kunnat ändra sin syn på kärnkraft så radikalt tycker jag är ett stort svek.

En sån här knapp hade jag på jackuppslaget 1980, har nog den liggande kvar i nå´n ask bland andra grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar