torsdag 17 mars 2011

Kommande heta debatter är nog sannolikt

Det var demonstrationer igår mot kärnkraft. Om jag hade  vetat att det var det även i Göteborg hade jag nog tagit mig dit och plockat fram min gamla "Nej tack knapp". Men det lär nog bli fler chanser till detta. Många bloggare menar att vi  inte har de riskerna  med jorbävningar och tsunamivågor här i Sverige, nej må så vara, men risk för längre strömavbrott finns och som jag uppfattat det så är det just det som ställt till det i Fukushima! Och faktiskt så har man redan börjat med att utreda detta, och även eventuellt högre vattennivåer i Östersjön. Läs mer om det här. En sak är säker -Het debatt lär det nog bli! Så fruktansvärt bara att det skall till haverier innan. 
Tage Danielsson har skrivit minst  två bra kärnkraftskritiska texter /dikter .Den ena väldigt känd som han skrev efter Harrisburgolyckan  (1979) -Om sannolikhet. Den andra heter "Till kärnkraftens närsynta vänner " (1976). Jag har båda i en bok som heter Tage Danielsson, Svalans svenska klassiker, i den finns det många bra texter av honom utvalda av Hasse Alfredsson.
Tyvärr finns ju inte Tage med oss idag, och jag saknar någon som han i den här debatten.
Men nedan kan du i alla fall se och höra honom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar