torsdag 20 januari 2011

Efterfråga Ekokläder!

Igår var jag i Alingsås, den fina trästaden, där det finns många mysiga affärer. Jag gick i en del klädaffärer eftersom jag funderar på  ett års köpstopp på detta från 1:a februari. Det blev inget köp, när det är Rea eller Sale som det heter nuförtiden, ligger kläder eller hänger huller om buller i storlekar o färger. Konstigt nog lockar det inte mig, utan jag sneglar hela tiden på de kläder som är exponerade fint - Vilket = inte Rea.  Ok ska jag va helt ärlig finns det ju affärer som endast sätter upp skyltar med % sats som dras av,  och så hänger kläderna fortfarande väldigt fint.
Jag har alltid tyckt om att klä mig i bomull, men förstått på senare år att det tyvärr inte är så miljövänligt. GP har gjort ett test som du kan läsa om här.Testet visar att en del av det som affärerna säljer innehåller höga halter av gifter, som bl a kan ge cancer. Du kan också läsa om Bomullens historia i denna artikel. Det har kommit ut en bok om detta ämne som jag måste läsa (men har mycket på min läslista) den heter Bomull: en solkig historia skriven av Gunilla Ander.
Men det allra viktigaste är att man som konsument efterfrågar giftfria kläder som producerats på  ett säkert sätt för alla. - Alltså efterfråga ekokläder du också!  
Som det nu är tror jag många medvetna föräldrar köper eko-plagg till sina barn, men inte till sig själva. Varför själv klä sig i gifter, som förstör miljön när man ändå har en viss medvetenhet kan man fråga sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar