söndag 23 januari 2011

Kommuner engagerar sig

Lerums kommun har en vision den kallas "Vision 2025 Sveriges ledande miljökommun" Detta är väldigt bra och jag hoppas verkligen att det kommer att komma mycket som är bra för miljön ur den här visionen. 
Ett exempel:
Man har från januari nu en grön bilpool för kommunens invånare, kvällstid och helger. Samt att man kan ladda sin elbil gratis utanför kommunhuset, om du är en lycklig ägare av en sån bil. Själv tycker jag att det finns mycket här i Kommunen som kan bli mer miljö och klimatsmart. Men att visionen finns är jättepositivt! Och på hemsidan kan man som kommuninvånare ge förslag på hur kommunen kan nå sitt mål. Jag tror jag skall fundera lite... och tipsa ! Om du bor i Lerum - Fundera du med.

Falköpings kommun - där jag bott och gått i skola i 10 år - är Sveriges första Cittaslow kommun. Det finns ca 100 orter i världen som ingår i nätverket. Vad innebär Cittaslow ? Läs här så får du svar. Kort sagt att man lever livet lite långsammare. Detta är säkert en rörelse som kommer att bli större i framtiden,  det är ju även ett klimatsmart sätt att leva. För dig som vill veta mer finns en bok skriven av Carl Honoré som heter Slow : lev livet långsamt. Har du läst den så ge mig gärna en kommentar om vad du tyckte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar