måndag 31 januari 2011

Resa långt bort inte riskfritt

Jag tillhör i dagens läge en udda kuf som inte varit utanför Europa, ja  inte rest så mycket utomlands överhuvudtaget. Idag när minsta småbarn varit i Thailand ! Jag minns när Tsunamikatastrofen inträffade så blev jag så förvånad över att  
  1. Svenskar åkte iväg från julfirandet i vårt vinterfina Sverige till Thailand!
  2. Man åkte iväg med relativt små barn - så långt bort från tryggheten!
Jag levde i min egen lilla värld.
Jag visste inte vad en Tsunami var för något heller, så jag fick lära mig mycket nytt den gången. 

Håller fullständigt med Lena Melin i sin artikel : "Svenska staten är ingen f-kassa" på aftonbladet.se., med anledning av vad som händer i Egypten nu, hon skriver att resebolagen upplyser ingenting om att den här sortens händelser kan ske när som helst i sådana här länder som är totalitära - men att man upplyser gärna om sol och värme och den bekymmersfria tillvaro som all inclusive innebär."
Samtidigt är det ju så att man måste veta eller ta reda på lite själv också kan jag tycka.

Även om det är lite grått o trist utanför mitt fönster så känner jag mig tryggast i mitt eget land, och att man måste fundera lite innan man lockas allt för mycket av de vackra bilderna i resebroschyrerna. Så min reflektion när sådana här situationer händer är: Vill man ut och resa finns det risker vill man inte utsätta sig för olika typer av händelser som gör livet osäkrare stanna hemma.Om du gillar att resa gör det men räkna inte med att staten skall ta ansvar för att du befinner dig långt ifrån där du är medborgare! Och det blir säkert chanser till sol och bad även här i Sverige om några månader.. Vi går ju mot ljusare tider. Sen finns det ju en annan aspekt med att inte flyga kors o tvärs över vårt klot, det är ju inte så bra för vårt klimat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar