lördag 15 januari 2011

Vargar, politiker och jägare.

Vargjakt eller inte ? Vargpolitisk cirkus är namnet på en  artikel undertecknad av Gunnar Gillberg om vargjakten. Ja det är nog rätt uttryckt. Själv känner jag mig inte helt säker på var jag står i den här frågan. Kanske är det så för många av oss i Sverige. Vi vill ha varg - men den skall vara på avstånd. Vi hade besök av en varg här i Lerum för ungefär ett år sedan, och kanske inte var det så konstigt att jag funderade på hur jag skulle reagera om jag hade mött den på väg hem ifrån jobbet.  Jag jobbade kvällstid och brukade gå en promenad på nästan en kilometer hem vid halvtiotiden. Men ev lösspringande vanliga hundar gör mig också rädd och jag skulle tro att  de är farligare. Vargen bör vara skyggare - om den är frisk vill säga. - Men ibland är man inte logisk.. 
På 80-talet bar jag glatt en T-shirt från naturskyddsföreningen som det stod Låt vargen leva på ! Och ja - det är nog vad jag innerst inne tycker.
Det finns många djur man kan vara rädd för att möta i skogarna: Björnen är inte bara en snäll nalle och vildsvinen är nog inte att leka med exempelvis. Vildsvinen har ju blivit en del av vår fauna här i södra Sverige nu - medans björnen väl endast finns i mellan och norra delarna av vårt land. I många andra länder har man en mycket större vargstam och där är det ingen debatt om det som i Sverige- man har en helt annan syn på det - Varför kan inte den synen råda i Sverige
och  varför skall jägare ut med bössan idag? EU tycker ju att regeringen har tagit fel beslut och vi kan tydligen bli dömda i EU-domstolen.
Ur artikeln : "I Sverige spelar jägarlobbyn i en liga för sig när det gäller inflytande och jakten som fritidssyssla har upphöjts till ett överordnat intresse som sätter all annan hänsyn till biologisk mångfald och internationella överenskommelser ur spel." Håller helt med om detta.


1 kommentar:

  1. Det är ju synd att alla jägare dras över en kam. De jag mött har varit/är trevliga människor med stor respekt för djur och natur. Man ska givetvis anpassa jagandet till antalet djur. Som det ser ut nu tycker jag man kan backa när det gäller älgar och istället jaga mer vildsvin.
    Vargfrågan kommer nog alltid att vara kontroversiell.

    SvaraRadera