måndag 10 januari 2011

Köpstopp för kläder ? eller ekokläder?

Det finns en del duktiga människor som väljer att göra köpstopp ett helt år. Vilket innebär att de inte handlar något utöver vad som behövs för att överleva, dvs de köper mat och förbrukningsprodukter (ex. toapapper och disktrasor) men annars handlar de inget till sig själv. Jag tror att detta skulle vara svårt för mig att följa ett helt år.. Men jag har fr o m februari 2009 t .o m januari 2010 haft ett köpstopp av kläder. Jag hade ett litet undantag att jag fick, och gjorde också  lite begagnatinköp på tradera. Nu har jag fundering på om jag skall göra detta igen, har inte riktigt bestämt mig än.Det är ju så att man måste vara helt inställd på att göra en så´n här grej annars klarar man inte att hålla det. Ett tips är att gå igenom garderoben och se om man tror att man har tillräckligt för de kommande året. De tror jag nog de flesta svenska kvinnor har! Varför göra det kanske du frågar dig - Ja det är ett bra sätt att minska dina utgifter och det är ju så att tillverkningen av kläder kräver energi, vatten och till exempelvis för att tillverka ett kilo bomull går det åt mellan 10.000 och 17.000 liter vatten! Och en massa bekämpningsmedel.  Det är miljön och arbetare i låglöneländer som får betala priset för de kläder vi vanligast köper i affärerna. Läs mer om detta på naturskyddsföreningens hemsida. Här kan du även göra en sökning på var du kan handla ekologiskt tillverkade kläder. - jag vet att det är dyrare och ett mindre utbud men för det första om man köper mindre kläder så är det väl värt att lägga lite extra pengar på dem. Man kan ju istället för att göra köpstopp helt, just satsa på begagnat och att köpa ekologiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar