lördag 19 februari 2011

Djurskyddet måste förbättras

Det har under senaste månaden framkommit i olika media att djurskyddet i  vårt land är undermåligt. Detta måste förändras! Debatten om det här måste leda till en förändring! Djur skall inte få lida! Gp.se tar upp ämnet idag och i den artikeln framgår det att djurskyddsinspektörerna, inte får tillräckliga resurser, och att tre av fyra anmälda brott har skrivits av de senaste två åren! Slutsatsen som dras är att "Det är fritt fram att plåga djur i Sverige " 
Jag har själv varit djurägare i runt 15 år tidigare och fick faktiskt oanmälda besök av djurskyddsinspektörer två gånger. Vid de olika tillfällena bodde vi i olika kommuner Ale och Lerum. När inspektörerna  dök upp blev jag lite nervös, var ensam hemma båda gångerna - Men jag visste att det var för djurens bästa, och tyckte de var bra att de kom. En gång fick vi en liten anmärkning om några vassa spikar som kunde skada våra grisar. Det var bara till att hämta hammaren... 
Känner att den här frågan ligger mig så varmt om hjärtat att jag undrar vad ska man göra. Gå med i en förening eller bilda en aktiv protestgrupp?? 
Människor som äger djur måste ha hälsa och ekonomi så att man orkar och kan ta hand om dem. Detta är ju grundläggande! Att  domstolarna ser det som friande omständigheter att så inte är fallet är beklagligt! Men det allra viktigaste är att regelbundna inspektioner görs, för att hindra att det får gå så långt så att djur plågas och dör! Kommer säkert att återgå till detta ämne för jag tror att debatten bara har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar