tisdag 22 februari 2011

Köp KRAV-märkt kött!


GP har  just nu en artikelserie om djurskydd. Mycket bra att man tar upp detta alltid aktuella ämne.
Utanför Hjo finns en gård med lyckliga grisar och lyckliga uppfödare. Ja har man djur som mår bra så mår man själv bra, så enkelt tror jag att det kan vara. Ja det finns ju naturligtvis fler gårdar som har KRAV produktion - men tyvärr alldeles för få. Tyvärr är jag rädd för att utvecklingen går åt fel håll här. Många grisbönder lägger ner, eftersom lönsamheten är för dålig- konkurrensen med billigare kött  från andra eu-länder är för stor.
Efter att själv varit grisägare, har jag så svårt att förstå hur man kan ha grisar och bara låta dem vara inomhus. Just att se glada grisar  bökande efter rötter o mask i myllan,  var en del av glädjen när man hade grisar. Våra  grisar var för husbehov och till viss del avel, det var av svenska lantrasen Linderödsgris som är tålig att gå ute året om. Jag skulle nästan kunna skriva en bok med historier om hur kloka och underbara dessa grisar är. Tyvärr har vi inte möjlighet att ha djur i dagsläget. När jag skall välja kött i butik försöker jag att välja KRAV, men just på griskött finns det sämre utbud. Om svenskarna verkligen är beredda på att betala mer för kött, man behöver inte äta kött varje dag, så kan vi hoppas på att få behålla grisnäringen i Sverige och fram för mer gårdar med KRAV-uppfödning. Obsavera att det är skillnad på KRAV- märkning och om det bara står  ekologisk på förpackningen. KRAVs regler är strängare för vissa områden som till exempel djuromsorg. Om skillnaden kan du läsa här.  Om du inte hittar KRAV-märkt kött i din butik efterfråga då det.

LINDERÖDSGRIS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar