måndag 28 februari 2011

Titelsjuka

När man sitter o söker jobb på de olika sajterna som finns, så undrar jag ibland över alla dessa konstiga yrken som man kan ha idag. Vad innebär alla dessa titlar? Och nu har jag svaret! Det är vanliga jobb som har maskerats med fina titlar! Ungefär vad jag trodde. Det roliga är att man tydligen inte själv vet vad titeln står för!
Ur artikeln: "På Språkrådet, som följer språkets utveckling och ger råd i språkfrågor, händer det att bärare av engelska titlar hör av sig och ber om en svensk definition av titeln – "det vill säga undrar vad han eller hon egentligen sysslar med på jobbet", noterar Ola Karlsson på Språkrådet i mejl till TT."
Jag minns första gången jag hörde ordet lokalvårdare, det var i slutet på 70-talet. Jag tyckte det lät väldigt knäppt. Lokal hade för mig betydelsen "område i närheten" som i te.x lokaltrafik eller lokalpolitiker. Vårda det lokala tänkte jag, men lokal betyder ju också rum och den kopplingen gjorde inte jag med en gång. Det var en aha-upplevelse. 
Man brukar ju säga att vi i Sverige var tidiga med att lägga bort titlarna, alltså du-reformen på 60-talet. Men nu kan man ju säga att vi tar fram titlarna i början  på 2000-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar