måndag 2 januari 2012

Angående ökad köttkonsumtion

De senaste decennierna har svenskarna ökat sin köttkonsumtion kraftigt, och nu läser  jag att den ökar ännu mer. Det är gp.se som tar upp detta och en hel del i artikeln är bra.
"Kocken Johan Jureskog, som driver restaurangen AG, ser köttrenden som ett sätt att höja medvetenheten för en styvmoderligt behandlad råvara.

- För att djuren ska få det bättre, och vi ska få bättre kött, måste vi bli mer kunniga om riktigt kött och även vara beredda att betala mer för kvalitet, säger han.
- Jag tycker att vi i Sverige måste satsa på det svenska köttet och skapa förutsättningar för en så bra produktion som möjligt. Vi konsumenter måste tvinga bönder och bransch att ta fram bättre kvalitetskött från djur som har levt bra, säger Johan Jureskog och fortsätter:

- Men vi kan inte äta kött så ofta som vi gör utan när vi väl äter så ska vi se till att det är en bra råvara vi äter."

Jag håller helt och hållet med om ovanstående. Läs hela artikeln här . Personligen äter jag inte kött mer än ett par dagar i veckan och satsar då på att köpa KRAV-märkt eller närproducerat kött - och visst man får betala lite mer för detta - men det är det värt. Jag är inte beredd att vara helt vegetarian, och jag tror att vi människor är köttätare rent biologiskt sätt. Men vi har också ett ansvar för att djuren som skall bli mat har det bra !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar