söndag 22 januari 2012

Nyttigare att vara vegetarian?

Människor äter alltmer kött. Samtidigt hopar sig bevisen för att kött och charkuteriprodukter orsakar cancer och andra sjukdomar." Så skriver DN idag. Jag tycker detta är intressant eftersom jag själv inte äter mycket kött. Hade en tankeställare häromdan då jag kom på att det var över en vecka sen som jag åt kött senast och kanske borde planera in en kötträtt - Jag har nämligen haft kraftig järnbrist tidigare... men när jag läser DN:s artikel tänker jag att det kanske är bättre att bli vegetarian helt o hållet! Nej det kommer jag inte att bli, att äta rent kött emellanåt tror jag inte är fel alls, men jag anser inte det är nyttigt att äta så mycket kött så ofta som tydligen de flesta gör enligt statistiken, och speciellt inte kött som behandlats med nitrit. I halva mitt liv har jag inte ätit korv eller smörgåspålägg utan endast rent kött och då helst från djur som jag vet haft det bra. 
Min mans mamma,som jag tyvärr aldrig fick träffa, lärde min man på 60-talet (!) att man kunde få cancer av nitritet i kött. Hon sa till honom, att hemma serveras det inte och jag tycker du skall undvika det i skolan också. Under många år var han vegetarian, men började ungefär samtidigt som vi träffades att äta rent kött någon eller ett par gånger i veckan.
Cancer kan man få av alla möjliga orsaker naturligtvis, men det är intressant att köttets del i cancerstatistiken nu börjat diskuteras och enligt DN:s artikel :" är det  alltmer uppenbart att charkuteriprodukter och det forskarna kallas ”rött kött” ligger bakom många fall av cancer."
Läs också mitt inlägg tidigare om ökad köttkonsumtion

2 kommentarer: