söndag 10 april 2011

Bra intiativ!

Naturskyddsföreningen anordnade en klädbytardag i Göteborg igår. Den blev enligt GP mycket populär och besöktes av 800 "klädbytare". Bra intiativ! Kanske något att gå på nästa år? Men jag har ju lite udda storlekar så det kanske skulle bli svårt att hitta nåt att byta till sig... tänker liilla jag, men så läser jag vidare i artikeln att det fanns ändringssömmerskor på plats och detta var gratis. Det kan ju inte bli bättre ! 
Göteborgs gatukontor  genomför i helgen en "demonstration" genom att inte plocka upp skräpet på gatorna i centrala stan - man tömmer endast skräpet i papperskorgarna. Allt för att få folk att bli medvetna om hur mycket skräp som vanligtvis plockas upp. Detta också ett mycket bra intiativ! Sen på måndag skall tydligen kommunpolitikerna ut och städa man tror nästan det är första april. Det  återstår att se hur mycket de plockar upp - kanske bara lite grand inför fotografer och journalister. Läs om det här.
Stiftelsen  Håll Sverige Rent har en nationell kampanj vecka 18 med fokus på skräpplockning. Det är olika arrangemang i olika kommuner. Här i Lerum satsar man på att barn på förskolor och skolor skall ut och plocka upp skräp. Tänk jag minns att det var så när jag var barn också på 70-talet, och jag tror att det påverkade mig för resten av livet! Så roligt var det inte så efter det slängde man inte något - ja jag kanske inte gjorde det innan heller. Men jag tror tyvärr att det måste göras mycket på det här området. Det slängs väldigt mycket skräp, man släpper det just där man står helt enkelt.  Jag tog en lång promenad igår och något som slog mig var just allt skräp överallt. Även i naturreservatet. Men det var bättre längre ifrån vägen, kanske är det så att de som inte orkar bära med sig skräpet tillbaka inte heller orkar gå så långt?

1 kommentar:

  1. Det är ett MYCKET BRA Initiativ,låt ungarna se vad de ställe till med. Gör de likadant hemma? De borde själva göra en insats och städa hela stan. Det är inte så konstig att det är krig och elände i världen. Gå ut i naturen istället och njut av den. VARFÖR har vi fått sådana problem sedan några år tillbaka? TÄNK så skönt och bra vi hade det på 50 talet.

    SvaraRadera