onsdag 13 april 2011

Sagolika sippor och politiska sippor

Fick ett exemplar av Natur & trädgård nr 4 2010, en tidning med 25 år på nacken men som jag inte kände till innan. Där kunde jag läsa om olika sippor såsom: Blåsippor, Vitsippor finns det fler sippor? Ja det gör det kunde jag läsa mig till, 
Rödsippor och  Gulsippor och många olika sorter av av både Blåsippor och Vitsippor exempelvis grönögd vitsippa Vitsippor är för mig Vår med stort V! Det känns som den vackraste årstiden när de blommar och man får så mycket barn i sig genom alla minnen hur man plockade stora buketter som mamma fick ta fram glas och vaser till. Det fanns ju oändligt av dessa blommor... På  engelska heter Vitsippa "Windflower" alltså vindens blomma fick jag också lära mig. Jag tycker mycket om blommor och har mest intresse för de vilt växande blommorna har inte så stora kunskaper om odlade trädgårdsblommor, men visst är en trädgård med mycket rabattblommor vacker men för mig slår det inte en blomsteräng eller en vitsippsbacke, till och med en maskroshage är underbar att se på den korta tid den är gul.
Tidningen Natur & trädgård gav mig trevlig läsning. Jag  fick lära mig inte bara om sippor,  utan om humlor, jätteröksvampar och om gråsiskan för att ta några exempel.

En del av de  här blommorna jag skrivit om här har ju tagits som symboler för olika svenska riksdagspartier. Och nu läste jag att i senaste opinionsundersökningen så har Blåsippan ökat och ligger strax efter Maskrosen och Vitsippan har minskat. I verkligheten är ju Vitsippan mycket större än Blåsippan och Maskrosen ja den är nog större än båda de andra tror jag..  den är i alla fall väldigt enveten och svår att göra sig av med, men Blåsippan är ju utrotningshotad....  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar