tisdag 26 april 2011

Hållbar energi nu?

Idag är det  25 år sedan Kärnkraftolyckan i Tjernobyl. Det är för mig precis som med Palmemordet, som ju hade skett två månader innan, att jag minns var jag var när jag hörde och läste om det. 
För fem år sedan, då det var tjugo år sedan det hände,  läste jag om en bok jag tidigare läst av Sven Löfveberg som heter " En strålande vår". jag minns inte att det togs upp så mycket i media då, kanske är 25 år mer jämt eller annars beror uppmärksamheten på Fukushima och att man försöker att bekosta en ombyggnad av inkapslingen av reaktorn som havererade i Tjernobyl. I en artikel i gårdagens Gp läste jag att experterna sagt att en större olycka med kraftig strålning kanske kunde ske en gång på 2000 år. Nu är facit redan tre allvarliga olyckor på ca 35 år! I en debattartikel på Gp.se idag är det två miljökonsulenter i hållbar utveckling som skriver att  beroendet av kärnkraft är en myt och att "det nu är ett gyllene tillfälle att sätta fart på en hållbar energiförsörjning i världen"
Birgitta Dahl som var miljöminister för 25 år sedan säger i DN att "Vi har inte lärt av läxan från Tjernobyl" och att hon blivit en allt större motståndare till Kärnkraft. 
Jag undrar när nästa olycka blir som gör att vi lär oss läxan och att det blir ett gyllene tillfälle att satsa mer på hållbar energi? För inte kan det  vara så väl att vi gör det nu??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar